Οι περισσότεροι πόνοι στον αυχένα που δεν είναι αποτέλεσμα χτυπήματος ή άλλου τραύματος έχουν να κάνουν, ως κύρια αιτία, με την λανθασμένη στάση του σώματος. Η υγεία του αυχένα εξαρτάται από την καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης και τη θέση του κεφαλιού.

Εάν η ευθυγράμμιση της κεφαλής και της σπονδυλικής στήλης δεν είναι η βέλτιστη, σε συνάρτηση με τον  χρόνο, ο αυχένας μπορεί να έχει προδιάθεση για τραυματισμό ή / και εκφυλιστικές επιδράσεις φθοράς.

Κλίση του κεφαλιού προς τα μπροστά και κακή στάση των ώμων

Η πιο συνηθισμένη κατάσταση που οδηγεί στον πόνο στον αυχένα είναι η κλίση του κεφαλιού προς τα μπροστά και η κακή στάση των ώμων. Είναι η περίπτωση που ο λαιμός γέρνει προς τα εμπρός τοποθετώντας το κεφάλι μπροστά από τους ώμους. Αυτή η θέση της κεφαλής οδηγεί σε διάφορα προβλήματα:

• Η μετακίνηση του βάρους της κεφαλής προς τα εμπρός δημιουργεί σημαντική πίεση στους σπονδύλους του κάτω μέρος του αυχένα, συμβάλλοντας στην εκφυλιστική ασθένεια των δίσκων αλλά και άλλων προβλημάτων του αυχένα.

• Αντίστοιχα, αυτή η στάση προκαλεί υπερκόπωση στους μύες του άνω τμήματος της πλάτης μιας και συνεχώς προσπαθούν να εξισορροπήσουν την έλξη της βαρύτητας από την κίνηση του κεφαλιού προς τα εμπρός.

• Η στάση αυτή συχνά χαρακτηρίζεται επίσης από αντίστοιχη κλίση των ώμων προς τα μπροστά ενώ παράλληλα το πάνω μέρος της πλάτης τείνει να στρογγυλοποιείται, το οποίο με την σειρά του ενισχύει όχι μόνο το πρόβλημα με τον αυχένα, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσει και πόνο στους ώμους.

Όσο περισσότερος είναι ο χρόνος σε στάση με το κεφάλι προς τα εμπρός, τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες να αποκτήσει κάποιος προβλήματα και πόνους στον αυχένα και την πλάτη  του.

Μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις της κακής στάσης του σώματος

Παρατεταμένη διάτμηση των σπονδύλων εξαιτίας της στάσης  της κεφαλής προς τα εμπρός, οδηγεί στον ερεθισμό των μικρών αρθρώσεων αλλά και των συνδέσμων και των μαλακών ιστών.

Αυτή η ενόχληση μπορεί να οδηγήσει σε πόνο στον αυχένα που διαχέεται προς τις ωμοπλάτες και το πάνω μέρος της πλάτης, προκαλώντας ενδεχομένως τα παρακάτω συμπτώματα:

• περιορισμένο εύρος της κίνησης των μυών και πόνο στα σημεία ενεργοποίησης τους.

• προβλήματα εκφύλισης των δίσκων, τα οποία δυνητικά μπορούν να οδηγήσουν σε οστεοαρθρίτιδα, ή κήλη των δίσκων.

Εργονομία στον χώρο εργασίας και πόνος στον αυχένα.

Συχνά είναι σημαντικό να εξετάσουμε την εργονομία στο χώρο εργασίας ως μέρος της θεραπείας και της πρόληψης του πόνου στον αυχένα. Πολλές φορές η βελτίωση της θέσης, του γραφείου, του υπολογιστή, της οθόνης ή και του πληκτρολογίου μπορεί βελτιώσει σημαντικά την προσπάθεια για σωστή στάση του σώματος.

Όταν κάθεσαι σε ένα γραφείο με όρθια στάση του κορμού και κοιτάζοντας ίσια μπροστά:

• τα μάτια θα πρέπει να κοιτάζουν σε ευθεία στο πάνω 1/3 της οθόνης.

• οι βραχίονες των χεριών κατά την πληκτρολόγηση, θα πρέπει να είναι σε παράλληλη θέση περίπου με το δάπεδο.

• οι αγκώνες θα πρέπει να είναι στο πλάι.

• τα πόδια θα πρέπει να ακουμπούν επίπεδα στο πάτωμα και οι μηροί να είναι σε παράλληλη ευθεία με το πάτωμα.

Αν οι εργαζόμενοι έχουν μια μόνιμα όρθια  θέση εργασίας ή εκτελούν άλλες καθιστικές εργασίες ή οδηγούν, βεβαιωθείτε ότι η μία πλευρά του σώματος δεν περιστρέφεται περισσότερο από την άλλη πλευρά και ότι υπάρχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετρία σε επαναλαμβανόμενες εργασίες.

Επίμονες κινήσεις προς τη μία πλευρά ή συνεχή περιστροφή του λαιμού και επαναφορά πάλι πίσω στην ίδια πλευρά μπορεί συχνά να οδηγήσει σε επιδείνωση των αρθρώσεων και των μαλακών ιστών και να προκαλέσει πόνους στον αυχένα και στην πλάτη. Μερικοί ασθενείς μπορεί να αναπτύξουν κακή στάση του σώματος της κεφαλής, του αυχένα, των ώμων μέσα από επαναλαμβανόμενα καθήκοντα εργασίας ή κακές στάσεις καθίσματος.